Elektroniktillverkaren Looptrotter. (i samarbete med förstärkaren Fezz 5060)

”En morgon slängde jag min bärbara dator och bestämde mig för att börja designa en enhet som skulle ge mig den analoga känslan igen”.

Tillverkaren berättar bakgrunden till hur hans världsomspännande elektronik blev till:
1998 träffade jag Jarek Bielenia, med vilken jag bildade ett experimentellt band som hette ”Qriozum” (Oddity på engelska).

Tack vare Jarek blev jag helt förälskad i ljudet från analoga syntar och trummaskiner. Eftersom jag ville att bandet skulle ha ett unikt ljud började jag bygga modulära system med hjälp av spänningsstyrda filter, spänningsstyrda förstärkare och envelope lågfrekvensgeneratorer – men det räckte inte. Jag ville utforska mer än så. Jag bestämde mig för att söka efter helt unika, ljudgenererande objekt. Idag inser jag att världen nog inte var redo att höra allt det där… 🙂

Hårddiskar, elmotorer, trasiga industrimaskiner, visade sig inte bara vara en otrolig inspirationskälla utan också bra komponenter för större, konstiga ljudgenererande maskiner. Alla ”ljud”, som man kan kalla dem, spelades in med hjälp av några gamla gitarrmickar eller någon form av mikrofon jag fick tag på. Jag tror att ”String” var den mest intressanta konstruktionen. Den byggdes av en bassträng som drevs av en elektrisk motor från en trasig hårddisk som var monterad i en metalldel.
När mina trummaskins-samplingar blev förstärkta av den här saken lät som inget annat i den här världen!

LOOPTROTTER
Jag måste erkänna att nästa mycket viktiga genombrott skedde när jag upptäckte den kända programmjukvaran Reactor. Jag kunde nu skapa min egen arbetsmiljö, till exempel:
effekter,
samplers,
sequencers,
synthesizers och
kompressorer från grunden.
I ett tidigt skede var min dator ansluten till olika externa ljudkällor som trummaskin. Av en anledning som jag inte riktigt kan förklara började jag spela in och sampla förbipasserande tåg. Det är något helt fascinerande med alla sådana mäktiga, mörka ljud. Jag har tyckt att de är väldigt inspirerande och fulla av ovanliga harmoniska mönster. Nästa steg var att börja hacka, loopa och bearbeta alla de inspelade ljuden för att skapa en ovanlig glitch-lik ljudupplevelse. Det är inget annat än en händelse av en mängd olika slingor.

Jag var så fascinerad av alla de obegränsade möjligheter som datorn gav mig så en dag, då bestämde jag mig helt enkelt för att göra mig av med alla mina externa ljudkällor, jag lämnade det analoga och började arbeta helt och hållet i en digital värld. Jag tänkte, vem behöver analogt egentligen..? Men det var ändå något som saknades… Liv! Det fanns inget liv! Jag började känna att alla ljud jag skapade saknade djup, karaktär och kraft. De verkade kalla och tråkiga och det dröjde inte länge innan jag insåg att jag inte kan stanna kvar i en digital värld…

Den enda vägen framåt är att ta ett steg tillbaka! Det var då det började.
En morgon slängde jag min bärbara dator och bestämde mig för att börja designa en enhet som skulle ge mig den analoga känslan igen.
Huvudidén var att bygga en originell ljudmodul som hängde ihop med min soniska vision. Efter år av utveckling, otaliga experiment och misslyckanden kunde jag äntligen bygga min allra första prototyp av Monster Compressor.
Det bultande hjärtat i den enheten var en krets baserad på elektronrör. Det självklara valet för förstärkningssdelen var den kraftfulla och blixtsnabba FET-transistorn som också är känd för sin njutbara musikalitet. Jag gick till flera respekterade inspelningsstudior för att be om deras åsikt. Som tur var var alla väldigt stöttande och jag fick bra feedback.. Deras bejakande attityd gav mig massor av energi och motivation till att fortsätta utveckla mina idéer! Den andra generationen av Monster Compressor, med flera förbättringar förstås, är fortfarande i produktion idag.

Inte enbart trioder!
Kretsar byggda med rör är fantastiska men de har sina begränsningar. De kräver mycket ström, det vill säga att de använder mycket kraftfulla högspänningsnätaggregat som därför genererar mycket värme. Inte undra på att alla inspelningsstudior på den här tiden var så varma. Jag började designa mättnadskretsar baserade på transistorer istället för rör men ändå ville jag färga ljudet att bli ”varmt”, musikaliskt sätt. Hela familjen av enheter med diskret klass A, solid state-mättnad som Satur-8/24,
Sa2Rate,
Sat500 och
SaturAmp kom nu till liv. Alla mina mönster har sin mycket unika ljudsignatur som representerar min vision och hur jag får fram ljud med alla deras färger och smaker.

Varför
gult?
”För i färgterapi visar sig den gula färgen ha ett särskilt, positivt inflytande på den mänskliga hjärnan. Det tros väcka och stimulera sinnet, förbättra det kreativa tänkandet och öka fantasin. Det hjälper till att bryta igenom fasta föreställningar och idéer. Jag är övertygad om att den här färgen bäst representerar målen för företaget Looptrotter.”

//Andrzej ”Looptrotter” Starzyk