Kund
Se att den adress och de kontaktuppgifter som du uppger vid beställningstillfället stämmer. För beställare under 18 år krävs målsmans godkännande. Beställning i någon annan persons namn utan dennes medgivande leder till en polisanmälan.
Dina personuppgifter
I samband med din beställning godkänner du att uppgifterna lagras och används för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig. Enligt EUs dataskyddsförordning (GDPR) har du rätt att få den information som är registrerad på dig. Anser du att den är felaktig eller irrelevant kan du alltid begära en rättelse eller att uppgiften lyfts ur kundregistret. Kontakta i så fall mig, Thomas Bergman (0763 094900). Dina uppgifter kommer användas enbart för det som berör dina beställningar, inte missbrukas eller säljas till någon.
Priser
Priserna på Thomas HiFi’s hemsida uppdateras ibland och visas inklusive moms. Priset som gäller vid beställningen gäller sedan även vid faktureringstillfället. Priset som gäller är det som står på produktsidorna förutom om priset är uppenbart felaktigt. Fraktavgift tillkommer vid köp.
Om inget pris finns angivet för en produkt får du gärna upplysa mig och få ettaktuellt pris på produkten i fråga. Thomas HiFi reserverar sig för felpublicerade priser. Du får då information om gällande summa och kan om du önskar, återfå din betalda summa på angivet konto.
Betalningsvillkor
Vid försäljning sker direktbetalning med säker banktransaktion direkt eller via Swish och banktransaktioner. Faktura erbjuds ej om det inte blivit i en överänskommelse.
Ej uthämtade paket
Om paketet inte hämtas tillkommer en fakturerad avgift om 300 kr för hantering av returen. För större gods som går med hemleverans, faktureras fraktkostnaden.
Felaktig information
Vi förbehåller oss för fel i produktinformation och specifikationer i webbsidan inklusive webshopen. Vi kan ej heller garantera att en bild återger varans exakta utseende.
Leveranser
Normal leveranstid är 1–5 dagar, men vid hög orderingång eller beställning av vissa produkter kan leverans ta extra tid. Är någon av de varor du beställt slut på lager meddelar jag dig detta snarast möjligt, och ger dig uppgift om den sannolika leveranstiden. Thomas HiFi har rätten att neka leverans pga min eller leverantörens, lagersituation (ex. en vara blivit restnoterad) eller om beställningen du gjort av någon annan anledning inte kan godkännas. Jag meddelar dig via mobil eller e-post ifall sådana situationer uppstår.
Alla leveransbesked är preliminära – vilket beror på att våra leverantörer ibland kan få lov att ändra sina leveransbesked.
Liggetiden för uthämtning av paket är normalt 14 dagar. Om din order inte löses ut i tid går den i retur till Thomas HiFi, och du debiteras fraktkostnaderna.
Om Du som kund anser att leverans dröjer för länge, att Du önskar avbeställa produkten måste ordern avbeställas innan leverans, enligt dessa köpevillkor.
Synliga skador på varor bör vid mottagande genast reklameras till fraktbolaget. Andra skador bör anmälas till fraktbolaget inom inom 2 månader från mottagandet. Min rekommendation är att göra detta inom sju dagar, för smidigare hantering. Saknade varor, felaktigt skickade varor eller andra spörsmål som inte rör fraktbolaget ska vara Thomas HiFi tillhanda inom 2 månader.
Kolli-nummer
Kolli-nummer mejlas automatiskt ut när ordern har behandlats. Om du inte har fått aviseringen via mejl, kolla skräpposten men också att din mailadress är rätt vid beställningstillfället (inte ovanligt). Hemsidan har ej inbyggd kolli-sökning, så kontakta mig.
Ändring av beställning
Fram till det att din order levereras kan du förändra din order utan extra kostnad (förutom eventuell prisförändring). Detta gäller dock inte om varan är en specialbeställning (egen önskad färg, längd mm). Det pris som då gäller är det som blir aktuellt efter ändringen. Vill du ändra i din order som leder till att totalbeloppet blir högre eller lägre än tidigare ber jag dig kontakta mig så att ordern tags bort och du gör en ny beställning. Eventuell överskridande mellanskillnad förs åter till ditt angivna konto.
Avbeställning
Du kan avbeställa en order fram till det att ordern levereras, även vid försenade leveranser, däremot inte om ordern är en specialbeställning (se ovan). Du får då tillbaka dina pengar på ditt angivna konto.
Ångerrätt (och returer)
Som privatperson vid fysiskt besök har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar Vid köp via webshopen gäller istället 30 dagar öppet köp, förutom eventuellt hänvisade undantag. 30 dagar gäller inte skivköp. Men om det är fel på skivan när du får den så kontaktar du mig för ett nytt exemplar eller om titeln inte kan återskaffas, erbjuds du ett annat album.
Returfrakten sker på din bekostnad och på Ditt ansvar vad gäller förpackning, emballage och avgift från transportbolaget. I lagen förväntas försiktighet av originalförpackningen på ett sätt att den ska kunna erbjudas till en ny kund. Tänk på att inte använda annan förpackningstejp än den transparenta sorten. Gaffatejp och liknande förstör kartongens yta. En kund kanske vill behålla kartongen för att kanske en dag vill sälja produkten vidare.
Citat från Konsumentverket om Distansavtalslagen:
”Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion. Om konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den kan företaget ha rätt till ersättning för värdeminskning. För att ha rätt till sådan ersättning måste företaget vid avtalet ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag och om ångerrätten.”
OBS! Tänk på att ångerrätten inte omfattar köp av hörlurar och in-ear lurar. De räknas som kroppsnära produkt och kan inte ångras av hygieniska skäl. Enda sättet att säkerställa att de inte använts är att förpackningen är obruten (inplastad, tejp orörd osv.). Är förpackningen obruten går det bra att ångra köpet.
Thomas HiFi förbehåller rätten att avvakta återbetalningen tills kollit anlänt.
Kunder utanför EU/ESS
Tull och avgifter återbetalas inte till kunden, om kunden önskar returnera varan.
Försäljning Norge
Försäljning till Norge sker skattefritt. Kontakta Thomas HiFi om önskat köp.
Garantier och reklamationer
Vi följer svenska leverantörers garantivillkor och lämnar 2 års garanti på de flesta av våra märken (med undantag för vinyler och all form av digital-skivor.
Det innebär att du inom 2 år kan lämna in den felaktiga produkten på en verkstad som ligger i närheten av där du bor och få den reparerad utan kostnad. Serviceerkstaden måste dock visa sig vara auktoriserad. Det finns auktoriserade serviceverkstäder i det flesta större städer i Sverige. Serviceverkstaden ska kunna påvisa fabrikationsfelet.
Om en vara reklameras och inga fel konstateras avserviceverkstaden så betalar kunden undersökningsavgiften.
Thomas HiFi tillämpar konsumentköplagen, enligt vilken kunden har rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att köparen kan påvisa att det är fel på varan och att det inte beror på slitage eller liknande. Vad som anses vara ett fel på en vara definieras endast av tillverkaren eller dess servicepartner.
Deomoprodukter erbjuds ibland. Vid köp gäller allt förutom att funktionsfel i produkten kan reklameras under ett år från köpdatum. Ånger gäller ej. Thomas HiFi ansvarar för att rätt och riktig information anges i produktbeskrivningen.
Thomas HiFi ersätter kunders fraktkostnader (mot kvittens) vid reklamationer om reklamationen berör ett ursprungsfel som kan konstateras av antingen serviceverkstad eller Thomas HiFi.
Vid försäljning utomlands
lämnas 1 års Europagaranti. Skickas varan till en svensk serviceverkstad tillämpas svensk garanti. Frakten bekostas av köparen.
Vid tvist
Thomas HiFi följer Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer i en eventuell tvist.
Postadress: ARN, Box 174, 101 23 STOCKHOLM
Användarsupport
TIPS! Många tillverkare har en telefonsupport för produkten i fråga. Annars är du naturligtvis välkommen att kontakta mig.
Force Majour
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför all kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, befrias Thomas HiFi från sina förpliktelser att fullgöra dessa villkor eller att fullfölja dessa under förväntad tid.